TY - JOUR ID - 62151 TI - ادبیات شبانی در ساحت ادبیات شفاهی کردی (مطالعة موردی بخش خاومیرآباد مریوان) JO - پژوهشنامه ادبیات کردی JA - JOKL LA - fa SN - 2645-3657 AU - فتاحی, سروه AU - جابری نسب, نرگس AU - خاتمی, احمد AD - دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. AD - استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران. AD - استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 2 SP - 1 EP - 29 KW - ادبیات عامیانه KW - ادبیات شفاهی KW - ادبیات شبانی KW - ادبیات کُردی KW - مریوان KW - خاومیرآباد DO - 10.34785/J013.2022.987 N2 - فرهنگ عامه از بخش‌های مهم ادبیات هر ملتی می‌باشد که از نظر نوع و دایرة شمول، از تنوع ویژه­ای برخوردار است و بخش اعظمی از این ادبیات قصه­ها، افسانه­ها، اسطوره­ها، ترانه‌ها، تصنیف­ها، امثال و حکم، چیستان­ها و بازی­های منظوم را دربر می‌گیرد؛ که در طول سده­ها به‌طور شفاهی و نسل به نسل منتقل شده است. همة ژانرها و گونه‌های مهم ادبی در فولکلور دیده می‌شود. یکی از این گونه‌های ادبی، ادبیات شبانی است که به‌طور ویژه­ای مورد توجه پژوهشگران غربی قرار گرفته و موضوع جدیدی برای واکاوی در ادبیات عامیانة مردم ایران با زبان­ها و گویش­های متنوع آن است. ادبیات شبانی که در غرب تحت عنوان پاستورال شناخته می‌شود آثار خلاقانه‌ای را دربر می­گیرد که زندگی روستایی و مناظر آن را به شیوه‌ای ایده‌آل در برابر دید مخاطب قرار می‌دهد. نگارندگان در این پژوهش براساس سبک زندگی، منطقة جغرافیایی ویژه، زبان، فرهنگ و ادبیات غنی مردمان کُرد، ادبیات شبانی مناطق روستایی بخش خاومیرآباد شهرستان مریوان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. فراهم کردن زمینة آشنایی بیشتر با ادبیات شبانی و بررسی جایگاه آن در ادبیات شفاهی کردی به ویژه بخش ادبیات عامیانه از اهداف این پژوهش است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد افراد عادی، در جریان امور زندگی و در ناکامی‌های اجتماعی، حسرت‌ها و تمناهای زندگی به خلق آن پرداخته‌اند. این مقاله از روش توصیفی‌ ـ تحلیلی جهت رسیدن به حقایق علمی و نتایج حاصل از آن پیروی کرده ‌است. برای دستیابی به داده‌ها، از روش جمع‌آوری تحقیقات به صورت منابع کتابخانه‌ای و روش میدانی استفاده شده است. UR - https://jokl.uok.ac.ir/article_62151.html L1 - https://jokl.uok.ac.ir/article_62151_f579d03e4f268dfa55ae68ee77142130.pdf ER -