• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهشنامه ادبیات کردی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 4 (1397)
دوره دوره 3 (1396)
دوره دوره 2 (1395)
شماره شماره 3
شماره شماره 2
دوره دوره 1 (1394)
علی اکبری, نسرین. (1395). بررسی ژرف‌ساخت اسطوره‌ای تصویر حلزون در مجموعه‌ی آن حلزون آن حلزون محزون (آخرین مجموعه‌ی محمدرضا کلهر). پژوهشنامه ادبیات کردی, 2(3), 63-82.
نسرین علی اکبری. "بررسی ژرف‌ساخت اسطوره‌ای تصویر حلزون در مجموعه‌ی آن حلزون آن حلزون محزون (آخرین مجموعه‌ی محمدرضا کلهر)". پژوهشنامه ادبیات کردی, 2, 3, 1395, 63-82.
علی اکبری, نسرین. (1395). 'بررسی ژرف‌ساخت اسطوره‌ای تصویر حلزون در مجموعه‌ی آن حلزون آن حلزون محزون (آخرین مجموعه‌ی محمدرضا کلهر)', پژوهشنامه ادبیات کردی, 2(3), pp. 63-82.
علی اکبری, نسرین. بررسی ژرف‌ساخت اسطوره‌ای تصویر حلزون در مجموعه‌ی آن حلزون آن حلزون محزون (آخرین مجموعه‌ی محمدرضا کلهر). پژوهشنامه ادبیات کردی, 1395; 2(3): 63-82.

بررسی ژرف‌ساخت اسطوره‌ای تصویر حلزون در مجموعه‌ی آن حلزون آن حلزون محزون (آخرین مجموعه‌ی محمدرضا کلهر)

مقاله 5، دوره 2، شماره 3، پاییز و زمستان 1395، صفحه 63-82  XML اصل مقاله (809 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسنده
نسرین علی اکبری
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه کردستان
چکیده
نقد اسطوره‌­شناختی که گاهی نقد کهن­‌الگویی هم گفته می­‌شود، توجه خود را بر عناصر عام، تکراری و قراردادی در ادبیات متمرکز می­‌کند، عناصری که نمی­‌توان آن­ها را در چارچوب سنت یا تأثیرات تاریخی توضیح داد. این نوع نقد هر اثر ادبی را به منزله‌ی بخشی از کل ادبیات مطالعه می­‌کند. اصل پایه‌ی این نوع نقد آن است که کهن­‌الگوها ـ تصاویر، شخصیت­‌ها، طرح­‌های روایی و درون­مایه­‌های نوعی و سایر پدیده­‌های نوعی ادبیات ـ در تمامی آثار ادبی حضور دارند و به این ترتیب، شالوده­‌ای را برای مطالعه‌ی ارتباطات متقابل اثر فراهم می­‌آورد. شاعر با انتخاب حلزون به عنوان یک نشانه‌ی زبانی میان خود و حلزون دست به همذات­‌پنداری ­زده و خود را با حلزون در یک یگانه­‌انگاری استعاری در جوهر شعرش یگانه ساخته است. او با انتخاب حلزون که  با هستی او یگانه شده، تصاویر گوناگونی در شعر خلق کرده که خواننده را به ژرفای متن می­‌کشاند. از سوی دیگر او با برگزیدن لحنی روایی حلزون را همانند یک شخصیت داستانی در شعرش تصویر کرده و سبب شده تا خواننده در شط زمان شناور شود. لحن روایی موجب شده که حلزون همانند یک شخصیت داستانی عرصه‌ی شعر شاعر را درنوردد و افق متن را به سوی خوانشی فراواقعیت و اسطوره­‌ای بگشاید. به این دلیل در این اثر حلزون به عنوان نشانه­‌ای از خود شاعر نقد کهن­‌الگویی شده است.
کلیدواژه‌ها
اسطوره؛ ژرف‌ساخت؛ همذات‌پنداری؛ شاعر؛ حلزون و محمدرضا کلهر؛ بیستون
عنوان مقاله [English]
The Mythical Deep Structure of the Image of Snail in The Snail, The Plaintive Snail (The Last Poetry Collection of Mohammad Reza Kalhor)
نویسندگان [English]
Nasrin Ali Akbari
چکیده [English]
As called archetypal criticism interchangeably, mythological criticism focuses on the common, recurrent, and conventional elements in literature that cannot be explained in terms of tradition or historical influences. This kind of criticism studies every literary work as a part of the whole of literature. According to this type of criticism, the archetypes – including images, characters, plot, and theme – are present in all literary works; thus, providing a ground for studying the mutual interactions of the works. By choosing the snail as a linguistic sign, the poet identifies with snails; therefore, they are both unified within a metaphorical monism as the essence of his poetry. By choosing the snail as unified with his being, the poet creates diverse images in his poetry that draw the reader into the depths of text. On the other hand, he describes the snail in his poetry with a narrative tone like a fictional character and makes the reader undecided. The tone of the narrative puts the snail as a fictional character that transcends the poet's work and opens the horizon of the text into a hyperreal and mythical reading. For this reason, the snail as a sign of the poet himself makes this work a proper subject to the archetypal criticism.
کلیدواژه‌ها [English]
Myth, Deep Structure, Identification, Poet, Snail, Mohammad Reza Kalhor, Behistun
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 222
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.