تجلیات هنر قدسی در آیین یارسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی. سنندج. ایران

2 گروه آموزشی فلسفه هنر،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 دانشیار فلسفه، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران.

10.22034/jokl.2023.139238.1313

چکیده

از آغاز تاریخ بشریت، هنر به عنوان یک بوم ملموس برای عمیق ترین باورهای ما عمل کرده است. در لایه های آن، بازتاب هایی از معنویت و هویت متعالی انسان را می یابیم که اغلب ریشه در دین دارد. هنر مقدس به عنوان یک زبان نمادین جداست، نه صرفاً به دنبال برانگیختن احساسات یا تأثیرات. برای اشاره به چیزی که زبان نمی تواند به طور کامل آن را درک کند، سادگی و ذات گرایی را در بر می گیرد. این آینه الگوهای دنیایی فراتر از مادیات است، قلمروی الهی که در اشکال زمینی منعکس شده است.هنر مقدس از طریق تمثیل، جوهره آفرینش را دوباره بیدار می کند و ماهیت نمادین جهان را به نمایش می گذارد و روح انسان را از وابستگی به واقعیت های زودگذر رهایی می بخشد. این مطالعه کتابخانه‌ای با رویکرد توصیفی- تحلیلی با دریچه بینامتنی به بررسی مبانی هنر قدسی در آیین یارسان با تکیه بر دیدگاه‌های سنت‌گرایان به‌ویژه دکتر سید حسین نصر می‌پردازد.
سما و موسیقی محور بیان مقدس یارسان هستند. سما به شکل یک رقص دایره‌ای جمعی است که در مراسم «جم» اجرا می‌شود و با خواندن دعا و موسیقی همراه است. موسیقی به مجرای انتقال حقایق معنوی تبدیل می‌شود، با تنبور به عنوان ابزار اصلی ایمان، جدایی‌ناپذیر سما و سایر مراسم مذهبی.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Manifestations of sacred art in Yarasan Religion

نویسندگان [English]

  • Ali Olfati 1
  • Seyed sadegh Zamani 2
  • Seyed Rahmatollah Mousavimoghadam 3
1 PhD student of Philosophy of Art, Sanandaj Branch, Islamic Azad University. Sanandaj Iran
2 Department of Philosophy of Art Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Associate Professor of Philosophy, Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Ilam, Iran.
چکیده [English]

From the dawn of humanity, art has served as a tangible canvas for our deepest beliefs. Within its layers, we find reflections of human spirituality and transcendental identity, often rooted in religion. Sacred art stands apart as a symbolic language, not merely seeking to evoke emotions or impressions. It embraces simplicity and essentialism to allude to that which language cannot fully capture. It mirrors the patterns of a world beyond the material, a divine realm reflected in earthly forms. Through allegory, sacred art reawakens the essence of creation, showcasing the symbolic nature of the world and liberating the human soul from attachment to fleeting realities. This library-based study employs a descriptive-analytical approach with an intertextual lens to examine the foundations of sacred art within the Yaresan faith, drawing on the perspectives of traditionalists, particularly Dr. Seyyed Hossein Nasr.Sema and music are central to Yaresan sacred expression. Sema takes the form of a collective circular dance performed during the "jam" ceremony, accompanied by chanted prayers and music. Music becomes a conduit for conveying spiritual truths, with the tanbur serving as the faith's primary instrument, integral to both sema and other religious ceremonies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sacred Art
  • Music
  • Sama’
  • Yarsan. Religion
  • Traditionalists
  • Seyed Hossein Nasr

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 21 مرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 17 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 13 آذر 1402