منابع
امامی، نصرالله (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی. تهران: جامی.
بیگزاده، خلیل و احسان زندیطلب (1396). «تحلیل سفر روحانی ویراف در ارداویراف نامه بر اساس الگوی کمپبل». جستارهای نوین ادبی، ش. 196، صص. 55-76.
بیگزاده، خلیل و مریم کسایی (1395). «بررسی بنمایهها و عناصر داستانی منظومهی خورشید و خرامان الماسخان کندولهای». پژوهشنامه ادبیات کُردی، د. 2، ش. 3، صص. 37-61.
بینظیر، نگین و منیژه طلیعهبخش (1394). «تحلیل الگوی اسطورهای عرفانی از شخصیت رابعهی عدویه با تکیه بر روایت تذکره الاولیا». ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا، س. 7، ش. 13، صص. 7-39.
پراپ، ولادمیر (1386). ریختشناسی قصههای پریان. ترجمهی فریدون بدرهای. تهران: توس.
جانسون، رابرت (1387). اسطورهی جام مقدس، ترجمهی تورج رضا بنیصدر. تهران: فرگان.
حسینی، مریم و نسرین شکیبی ممتنار (1393). «تحلیل روانشناختی دعوت و طلب و نقش آن در آشناسازی و تشرف قهرمان». زبان و ادبیات فارسی، س. 22، ش. 76، صص. 27-50.
ذبیحی، رحمان و پروین پیکانی (1395). «تحلیل کهنالگوی سفر قهرمان در دارابنامه طرسوسی بر اساس الگوی جوزف کمپبل». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س. 12، ش. 45، صص. 91-118.
رستگار فسایی، منصور (1379). اژدها در اساطیر ایران. تهران: توس.
سیاسی، علی اکبر (1384). نظریههای شخصیت یا مکاتب روانشناسی. تهران: دانشگاه تهران.
سیگال، رابرت (1390). اسطوره. ترجمهی احمدرضا تقاء. تهران: ماهی.
شوالیه، ژان و آلن گربران (1388). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضائلی. تهران: جیحون.
صالحی، ملا محیالدین (1380). سرود بادیه. سنندج: انتشارات کردستان.
طاهری، محمّد و حمید آقاجانی (1392). «تبیین کهنالگوی سفر قهرمان براساس آراء یونگ و کمپبل در هفت خوان رستم». ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، د. 9، ش. 32، صص. 169-197.
فرضی، حمیدرضا (1391). «نقد کهنالگویی شعر «قصهی شهر سنگستان» مهدی اخوان ثالث». ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی، د. 8، ش. 28، صص. 1-21.
فروید، زیگموند (1390 الف). تفسیر خواب. ترجمهی شیوا رویگریان. تهران: مرکز.
فروید، زیگموند (1390 ب). «ضمیر ناخودآگاه». از مجموعهی روانکاوی (1). ترجمه شهریار وقفی پور. ارغنون، ش. 21، صص. 133-152، چاپ سوم، تهران: سازمان چاپ و انتشارات.
فولادی، محمّد و مریم رحمانی (1397). «بررسی و نقد داستان بیژن و منیژه بر اساس کهنالگوی سفر قهرمان جوزف کمپبل». علوم ادبی، س. 8، ش. 13، صص. 87-107.
کانت، ایمانوئل (1377). نقد قوهی حکم. ترجمهی عبدالکریم رشیدیان. تهران: نی.
کمپبل، جوزف (1380). قدرت اسطوره. ترجمهی عباس مخبر. تهران: مرکز.
--- (1392). قهرمان هزار چهره. ترجمهی شادی خسرو پناه. مشهد: گل آفتاب.
کندولهای، الماسخان (1393). خورشید و خرامان. تصحیح عزتیزاده. فرهاد و مسعود قنبری. کرمانشاه: دیباچه.
گجری، امین (1378). از بیستون تا دالاهو. تهران: مه.
کنگرانی، منیژه (1388). «تحلیل تکاسطوره نزد کمپبل با نگاهی به روایت یونس و ماهی». پژوهشنامهی فرهنگستان هنر، ویژهنامهی نقد اسطورهای، ش. 14، صص. 75-91.
گورین، ویلفرد ال. و همکاران (1370). راهنمای رویکردهای نقد ادبی. ترجمهی زهرا میهنخواه. تهران: اطلّاعات.
مختاری، محمد (1387). حماسه در رمز و راز ملی. تهران: قطره.
ووگلر، کریستوفر (1387). سفر نویسنده. ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: مینویخرد.
ویتیلا، استوارت (1390). اسطوره و سینما. ترجمه محمد گذرآبادی. تهران: هرمس.
هال، کالوین اس. و ورنون جی. نوردبای (1381). مبانی روانشناسی یونگ. ترجمه محمدحسین مقبل. تهران: جهاد دانشگاهی تربیت معلم.
یوسفی، سحر (1394). بررسی کهنالگوی سفر قهرمان در قصههای عامیانهی ایران. پایاننامهی کارشناسی ارشد، راهنما: سوسن جبری. رشته زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، کرمانشاه: دانشگاه رازی.
یونگ، کارل گوستاو (1368). چهار صورت مثالی. ترجمهی پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی.
--- (1378). انسان و سمبولهایش. ترجمه محمد سلطانیه. تهران: جامی.
کردی:
بۆرەکەیی (سەفیزاده)، سدیق. (١٣٦٧). مێژووی وێژەی کوردی. بانه: ناجی.
خهزنهدار، مارف. (٢٠٠٢). مێژووی ئهدهبی کوردی، بهرگی دووەم. ههولێر: ئاراس.