منابع
فارسی
افضلطوسی، عفتالسادات و سنجی، مونس. (1393). «آرایهها و نگارههای مرتبط با چشمزخم در دستبافتههای اقوام ایرانی». نگره، ش 31: صص 77-91.
اکو، امبرتو. (1391). تاریخ زیبایی: نظریههای زیبایی در فرهنگهای غربی. ترجمهی هما بینا. تهران: مؤسسة تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری متن.
الیاده، میرچا. (1390). تصاویر و نمادها. ترجمهیی محمدکاظم مهاجری. تهران: کتاب پارسه.
اینانلو، نازنین. (1393). بررسی تطبیقی نقوش گلیم و جاجیمهای کردهای منطقهی کردستان و کردهای خراسان. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدهی هنر و معماری.
ایوسن، ورونیکا. (1381). اساطیر هند. ترجمهی محمدحسین باجلان. تهران: اساطیر.
بدلیسی، شرفخان بن شمسالدین. (1377). شرفنامه: تاریخ مفصل کردستان. به اهتمام ویلادیمیر مینوف رزنوف، ترجمهی عبدالرحمن شرفکندی. تهران: اساطیر.
بهمنی، پردیس. (1389). سیر تحول و تطور نقش و نماد در هنرهای سنتی ایران. تهران: دانشگاه پیام نور.
بیهقی، حسینعلی. (1368). پژوهش و بررسی فرهنگ عامهی ایران. مشهد: آستان قدس رضوی.
پروان، رسول. (1396). «مطالعهی مستندنگارنهی شیوهی بافت گلیم شیریکی پیچ معاصر سیرجان». گلجام، شماره 31، بهار و تابستان: صص 21-35.
پیردیگار، ژان. (1385). مردمشناسی انسان و حیوانات اهلی. ترجمهی اصغر کریمی. تهران: نشر افکار.
تاشکیران، اِم. نوردن. (1391). «مطالعهی مفاهیم نمادین نقشمایهها بر روی گلیم». ترجمهی مهدیه سلیمی بنی و محمد افروغ. کتاب ماه هنر، ش 172: صص 94-102.
جزمی، محمد و دیگران. (1363). هنرهای بومی در صنایع دستی باختران. مرکز مردمشناسی وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
جهانگرد، فرانک. (1390). «نمادشناسی حکایت بوف و زاغ کلیله و دمنه بر پایهی اساطیر ایران و هند». بوستان ادب، س 3، ش 1: صص 75-97.
دانشگر، احمد. (1376). فرهنگ جامع فرش یادواره، دانشنامهی ایران. تهران: یادوارهی اسدی.
دهخدا، علیاکبر. (1373). فرهنگ دهخدا. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رحیمی، امین، موسوی، سیده زهرا و مروارید، مهرداد. (1393). «نمادهای جانوری نفس در متون عرفانی با تکیه بر آثار سنایی، عطار و مولوی». متنپژوهی ادبی، س18، ش 62: صص 148-173.
رستمینژادان. خاور (1392). «نمادشناسی در فرهنگ مردم کرد». فرهنگ مردم ایران، ش 35، زمستان: صص 95-112.
رستمینژادان، دیانا (1394). «مردمشناسی و باستانشناسی نمادهای نوسنگی در کردستان». نامهی انسانشناسی، سال 13، ش 23: صص 98-129.
سهرابی، هیمن (1394). بررسی گرافیک نقوش دستبافتههای کردستان ایران بعد از اسلام. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر تهران، دانشکدهی هنرهای تجسمی.
شادقزوینی، پریسا (1388). «تنوع نقش در گلیمهای دستبافت گیلان». کتاب ماه هنر، ش 128: صص 4-15.
شایستهفر، مهناز (1388). «بررسی نقش و طرح در فرشهای کردی کردستان». کتاب ماه هنر، ش 130، تیر: صص: 20-28.
شریف، حبیبه، اسکندرپور خرمی، پرویز و فهیمیپور، اصغر (1395). «مطالعهی تأثیر عناصر موجود در طبیعت بر نقوش گلیم جیرفت». گلجام، ش 30: صص 1- 18.
شوالیه، ژان و گربران، آلن (1387). فرهنگ نمادها. ترجمه و تحقیق سودابه فضایلی. جلد پنجم: حرف ل-ی. تهران: انتشارات جیحون.
صادقی، ع. (1397). مصاحبهی مؤلف. (7 فروردین) [نوار موجود].
صداقتکیش، جمشید (1362). «فرهنگ مردم آباده». فروهر، ش 18: صص 535-540.
صلاح عربانی، ابراهیم (1374). کتاب گیلان. جلد 3. تهران: انتشارات گروه پژوهشگران ایران.
طاهی، مریم. (1386). نقش ماهی در فرشهای موزة فرش ایران. پایاننامهی دورهی کارشناسی، دانشکدة میراث فرهنگی: تهران.
طریقی، معصومه (1392). بررسی و تحلیل نقشمایههای دستبافتههای کردهای ایران. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، دانشکدهی هنر و معماری.
محمدی، جمشید (1392). بررسی ویژگیهای بصری امروزی گلیم و فرش سنندج، بیجار و عشایر این منطقه. پایاننامهی کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان تهران.
مستوفی قزوینی، حمدالله (1395). نزهه القلوب. تهران: اساطیر.
مشایخی، حبیبالله (1380). نگاهی همهسویه به تنکابن. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
مفاخری، محمدکاظم (1377). مجموعهای از ضربالمثلهای ملل مختلف (کردی – فارسی). قروه: انتشارات صبا.
مولوی، جلالالدین بن محمد (1376). مثنوی معنوی. تصحیح عبدالکریم سروش. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ دوم.
نقیبحضرتی، روشنک (1379). «معرفی، پژوهش و بررسی قالی و گلیمبافی در بیجار». کتاب ماه هنر، شماره 23 و 24: صص 33.
نظری، س. (1397). مصاحبهی مؤلف. (5 اردیبهشت) [نوار موجود].
نوغانی، سمیه (1391). «بررسی نشانههای تصویری لوح زن ریسنده متعلق به دوران ایلام جدید». نگره، شماره 23: صص 31-41.
هال، آلستر و لوچیک، جوزه و یووسکا (1377). گلیم: تاریخچه، طرح، بافت و شناسایی گلیم. ترجمهی شیرین همایونفر و نیلوفر الفت شایان. تهران: کارنگ.
هال، جیمز (1390). فرهنگ نگارهای نمادها در هنر شرق و غرب. ترجمهی رقیه بهزادی. تهران: فرهنگ معاصر.
یاوری، حسین (1389). شناخت گلیم و گلیممانندهای ایران. چاپ اول. تهران: آذر سیمای دانش.
کوردی
بههرامی، ئهحمهد (1394). پهندی پیران و فهرموودهی ژیران. دوو بهرگ. سنە: زانکۆی کوردستان.
پایانیانی، سهلاح (1387). فهرههنگی زارهکی موکریان. بهرگی یهکهم. مەهاباد: هیوا.
سەعادەتی، عەلی (1382). گێژاوی ژیان. سنە: بڵاوکراوەی کوردستان.
لیسکو، روژێ (1381). ئهفسانهی مهمی ئالان ئهمیری کوردان: بهیتی فۆلکلۆریک. بازنویسی محهمهد رهیانی. بێجێ: بڵاوکردنەوەی ئاورویج.
مان، ئوسکار (2006). توحفهی موزهفهرییه. پێشهکی و ساخکردنهوه و هێنانهسهر ڕێنووسی کوردی: هێمن موکریانی. ههولیر: ئاراس. چاپی دووهم.
مەولەوی، عەبدوڕەحیم تاوەگۆزی (1386). دیوانی مهولهوی. لێکۆڵینەوەی مەلا عەبدولکەریم مودەڕیس. سنە: بڵاوکردنەوەی کوردستان. چاپی چوارەم.
انگلیسی
Anquetil, Jacques (1994). Carpets, Hachette, Singapore (English version)
Canby, Sheila (2006). Islamic Art in Detail. London: British Museum Press.
Keryenbroek, P.G. (2015). “The Yezidi and Yarsan Traditions.” in The Wiley Blackwell Companion to Zoroastrianism, pp: 499-504.
Baring, A. and J. Cashford )1991. (The myth of the goddess: Evolution of an image. London: Penguin.