Socialist Realism in Kurdish Literature: Investigating Ibrahim Ahmed’s Works

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Students of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Sanandaj Branch, Sanandaj, Iran

2 Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch. Islamic Azad University, Sanandaj; Iran

3 Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature,; Sanandaj Branch. Islamic Azad University. Sanandaj. Iran

4 Assistant Professor of Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University; Sanandaj. Iran

10.34785/J013.2020.163

Abstract

The term realism refers to the literary movement that emerged in England and France in the nineteenth century. Socialist realism is a type of realism that deals with the social analysis, study, and visualization of social relations and other related issues. A significant characteristic of social realism is its attention to the man and his problems in society. The novel Jani Gal (The Pain of the Nation), written by Ibrahim Ahmad, is a prominent example of the realistic works in Kurdish literature. Ibrahim Ahmad tries to represent the people and their social circumstances in the way they are in the real life of the people of Iraqi Kurdistan. The realistic style clarifies the facts; however, the author should not clearly express his political and social attitude. Adopting a descriptive-analytical method, the present study attempts to analyze Jani Gal as a socialist-realistic novel and its three basic principles, which include; political orientation, ideological views, and nationalism. Ibrahim Ahmed has been thus introduced in the present study as the representative of socialist realism in Kurdish literature.

Keywords


منابع
احمد، ابراهیم. (1358). ژانی گەل، ترجمه محمد قاضی و احمد قاضی. تهران: نگاه.
ایگلتون، تری. (1358). مارکسیسم و نقد ادبی. ترجمه محمد امین لاهیجی. تهران: کار.
پاینده، حسین. (1388). «رمان رئالیستی یا سند اجتماعی؟ نگاهی به مدیر مدرسة آل احمد»، جامعه شناسی هنر و ادبیات، ش2، صص. 69-98.
پرهام، سیروس. (1349). رئالیسم و ضد رئالیسم در ادبیات. تهران: نیل.
رندل، جاناتان. (1387). با این رسوایی چه بخشایشی. ترجمه ابراهیم یونسی. تهران: پانیذ.
ساچکوف، بوریس (1362). تاریخ رئالیسم. ترجمه محمد تقی فرامرزی. تهران: تندر.
سید حسینی، رضا. (1371). مکتب‌های ادبی. چاپ یازدهم، تهران: نگاه.
شیری، قهرمان. (1387). مکتب‌های داستان‌نویسی ایران، تهران: نشر چشمه.
صادقی، رضا. (1389). «رئالیسم و معیارهای آن»، فلسفه و کلام، فلسفة دین، ش6، صص. 178-214.
فیشر،ارنست. (1349). ضرورت هنر در روند تکامل اجتماعی. ترجمه فیروز شیروان‌لو، چاپ سوم، تهران: توس.
قادر مام صالح، کمال. (1398). بررسی احوال و آثار ادبی ابراهیم احمد، دانشگاه آزاد سنندج.
کوچرا، کریس. (1377). جنبش ملی کرد. ابراهیم یونسی. چاپ دوم، تهران: نگاه.
گلدمن، لوسین. (1371). جامعه‌شناسی ادبیات: دفاع از جامعه شناسی رمان. ترجمه محمدجعفر پوینده. تهران: هوش و ابتکار.
لاج، دیوید و همکاران. (1386). نظریه‌های رمان: از رئالیسم تا مدرنیسم. ترجمه و گردآوری حسین پاینده، تهران: نیلوفر.
نورزاده، مهناز. (1394). «تحلیل و بررسی رمان ژانی گەل (درد ملت) از دیدگاه رئالیسم»، مجموعه مقالات دومین همایش بین‌المللی آینده­پژوهی، مدیریت و توسعه اقتصادی.
هادی، روح‌الله و تهمینه عطایی. (1388). «مبانی زیبایی‌شناختی رئالیسم سوسیالیستی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران، سال 17، ش 64، صص. 126-148.