قرآن کریم؛ ترجمة استاد محمدمهدی فولادوند.
آقاحسینی، حسین و اشرف خسروی. (1388). «نمادشناسی داستان مرد درویشی که کوزهای آب برای خلیفه برد»، فصلنامة ادبپژوهی، ش 9، 7 ـ 28.
الیاده، میرچا. (1391). اسطوره و واقعیت، ترجمة مانی صالحی علامه، تهران: کتاب پارسه.
بالخی، موحەممەد (مەحوی) (1387). دیوانی مهحوی، لێکداونهوه و لێکۆڵینهوهی مەلا عەبدولکەریم مودەڕڕیس و موحەممەد مەلا کەریم، چاپی سێهەم، سنە: کوردستان.
پارسا، سید احمد. (1401). «تحلیل بلاغی چیستان در ادب عامه»، دوماهنامة فرهنگ و ادبیات عامه، سال 10، شماره 43، 161 ـ 182.
جباری، نجمالدین و سودابه اسدی. (1398). «رویکرد عارفان مکتب عرفانی زاگرس به عشق انسانی»، پژوهشنامة ادبیات کردی، دوره 5، ش 7، 119 ـ 133.
حائری، محمدحسن. (1379). راه گنج، تهران: مؤسسة انتشارات مدینه.
حافظ، شمسالدین محمد. (1375). دیوان حافظ، مصحح علامه قزوینی و قاسم غنی، تهران: افکار.
ذوالریاستین، محمد. (1379). فرهنگ واژههای ایهامی در اشعار حافظ، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز.
راستگو، محمد. (1383). عرفان در غزل فارسی، تهران: علمی و فرهنگی.
زمردی، حمیرا. (1385). نقد تطبیقی ادیان و اساطیر در شاهنامه فردوسی، خمسة نظامی و منطقالطیر، چاپ دوم، تهران: زوار.
زینیوند، تورج و فرشته حیدری. (1395). «تحلیل نمادین افسانة ملکجمشید»، فصلنامة فرهنگ و ادبیات عامه، سال 4، شمارة 8، 91 ـ 115.
شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1371). شاعر آینهها (بررسی سبک هندی و شعر بیدل)، چاپ سوم، تهران: آگاه.
ــــــــــــــــــــــــ . (1394). در هرگز و همیشة انسان (از میراث عرفانی خواجه عبدالله انصاری)، چ 1، تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ . (1395). آن سوی حرف و صوت؛ گزیدة اسرارالتوحید، چاپ چهارم، تهران: سخن.
شمیسا، سیروس. (1386). بیان، چاپ دوم از ویرایش سوم، تهران: میترا.
صرفی، محمدرضا. (1386). «نماد پرندگان در مثنوی»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال 5، شمارة 18، 53 ـ 76.
عامری، زهرا و مهین پناهی. (1394). «بازتاب نماد آینه در اسطوره و عرفان با تکیه بر بندهشن و مرصاد العباد»، دوفصلنامة ادبیات عرفانی دانشگاه الزهرا(س)، سال 7، شمارة 13، 143 ـ 174.
عطار، محمد بن ابراهیم. (1393). منطقالطیر، مقدمه، تصحیح و تعلیقات از محمدرضا شفیعی کدکنی، چاپ چهاردهم، تهران: سخن.
علامی، ذوالفقار و نسرین شکیبیممتاز. (1393). «نشانوارگی درفشهای شاهان و پهلوانان در شاهنامه»، دو فصلنامة زبان و ادبیات فارسی، سال 22، شماره 77، 155 ـ 186.
فتوحی، محمود. (1385). بلاغت تصویر، تهران: سخن.
ــــــــــــــ . (1391). سبکشناسی؛ نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
فولادی، علیرضا. (1389). زبان عرفان، چاپ سوم (ویرایش جدید)، تهران: سخن.
قبادی، حسینعلی و محمد خسرویشکیب. (1389). آیین آینه؛ سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی، چاپ دوم، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
کاکایی، قاسم. (1381). وحدت وجود، تهران: هرمس.
گلیزاده، پروین و نسرین گبانچی. (1392). «روانکاوی شخصیتها و نمادهای عرفانی در داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی»، فصلنامة ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 9، شمارة 31، 257 ـ 280.
لاوژه، طاهر. (1400). «کارکرد نماد در حکایتهای حدیقه، داستانهای مثنوی و قصههای پریان»، فصلنامة متنپژوهی ادبی، 25 (89)، 217 ـ 241.
محمدی تلوار، محمد. (1391). «بررسی اندیشههای عرفانی محوی و جنبههای تأثیرپذیری آن از عطار نیشابوری»، پایاننامة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان.
محمودی، مریم (1389). «بررسی و تحلیل نماد دریا در آثار عطار»، پژوهشنامة زبان و ادبیات فارسی، سال دوم، شماره 8،، 173 ـ 193.
مولوی، جلالالدین محمد بن محمد. (1378). کلیات شمس (دیوان کبیر)، چاپ چهارم، جزو اول و پنجم، تهران: امیرکبیر.
نویا، پل. (1373). تفسیر قرآنی و زبان عرفانی، ترجمة اسماعیل سعادت، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
نیکوبخت، ناصر و همکاران. (1398). «بررسی رویکردهای تأویلی به نمادهای مثنوی در منابع مثنویپژوهی معاصر»، مطالعات عرفانی، شمارة 30، 309 ـ 334.
یوسفی، محمدرضا و صدیقه رسولیان آرانی. (1392). «نماد از دیدگاه ابهام (تحلیل عناصر بلاغی نمادگونه در شعر معاصر فارسی)»، فنون ادبی، سال 5، شماره 2، 161 ـ 178.