Manifestations of Sacred Art in Yarasan Religion

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student of Philosophy of Art, Sanandaj Branch, Islamic Azad University. Sanandaj Iran

2 Department of Philosophy of Art Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.

3 Associate Professor of Philosophy, Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Ilam, Iran.

Abstract

From ancient times, art has been a tangible expression of our deepest beliefs, reflecting human spirituality and identity, often intertwined with religion. Sacred art transcends mere emotional responses, using simplicity and essentialism to hint at the ineffable. It mirrors a higher reality, symbolizing the divine in earthly forms and inviting contemplation beyond the material world. Through allegory, sacred art reconnects with the essence of creation, revealing the symbolic nature of existence and freeing the human spirit from worldly attachments. This study, employs library research and a descriptive-analytical approach with an intertextual perspective to explore the roots of sacred art in the Yaresan region, focusing on traditionalist views, particularly those of Seyyed Hossein Nasr. In Yaresan sacred practice, Sema and music play central roles. Sema involves a collective circular dance during the "jam" ceremony, accompanied by prayers and music. Music serves as a channel for conveying spiritual truths, with the tanbur as the primary instrument in both Sema and other religious rituals.

Keywords


ابوریحان ‌بیرونی، محمدبن‌احمد (1398)، تحقیق ماللهند، ترجمۀ منوچهر صدوقی‌ سها، تهران: نشر سورا.
ابوسعید ابوالخیر (1369)، دیوان، به کوشش رحیم چاووش اکبری، تهران: نشر محمد.
اعتمادالسلطنه، محمد حسن‌خان و سعیدخان کردستانی و ولادیمیر مینورسکی. (۱۳۷۸). سه گفتار تحقیقی در آیین اهل حق. ترجمة محمدعلی سلطانی و مریم بانو رزازیان. تهران: سها.
افشاری، مهران (1370). اهل حق، نشریه ادبیات و زبان‌ها: نشریه چیستا.
الدمدو، کنت (1389). سنت‌گرایی، دین در پرتو فلسفه جاودان، رضا کورنگ بهشتی، چاپ اول، حکمت.
امامی جمعه، سید مهدی؛ طالبی، زهرا (1391). سنت و سنت‌گرایی از دیدگاه فریتیوف شوان و دکتر سیدحسین نصر، مجله الهیات تطبیقی سال سوم بهار و تابستان، شماره 7.
الهی، نورعلی (1374)، آثار الحق، مصحح بهرام الهی، تهران: جیحون.
اورنگ، مراد. (آذرماه ۱۳۴۹). «اهل حق». در مجلة ارمغان. دورة سوم، ش 6، شماره مسلسل ۳۹، ص 580-587.
بورکهارت، تیتوس (1369). هنر مقدس، ترجمة جلال ستاری، تهران، سروش.
بهار، مهرداد،(1362). پژوهشی در اساطیر ایران. تهران: نشر توس.
پریشان، ریحانه. علی‌آبادی، محمد (1392). بازشناسی مفهوم هنر قدسی و اصول ارزش‌گذاری آثار هنری در این حوزه. همایش بین المللی فلسفه دین معاصر دوره دوم.
تفضلی، ابوالقاسم (1375). سماع درویشان در تربت مولانا، نشر مؤلف، تهران.
جیحون‌آبادی، نعمت‌الله (۱۳۶۱). حق الحقایق. متن مصحح با مقدمه و یادداشت‌ها و تفاسیر محمد مکری. تهران: کتابخانه طهوری.
حیدرخانی، حسین (۱۳۷۴)، سماع عارفان، تهران: انتشارات سنایی.
دورینگ، ژان (1378). موسیقی و عرفان سنت شیعی اهل حق، ترجمه سودابه فضائلی، آبادان، نشریه پرستش.
دین‌پرست، منوچهر (1387). «گفتگو با حجت‌الاسلام سید سلمان صفوی و ایرج نعیمائی درباره نسبت موسیقی و عرفان»، مجله آینه خیال، ش 8.
زرین‌کوب؛ عبدالحسین (1394) ارزش میراث صوفیه، چاپ: 17، ناشر: موسسه‌ انتشارات‌ امیرکبیر
زمانی، کریم (۱۳۸۳)، «ادامۀ حکایت نخجیران و شیر»، شرح جامع مثنوی معنوی، تهران: اطلاعات.
سراج، عبدالله بن علی (۱۳۸۰ ق)، اللمع، به کوشش عبدالباقی طه و عبدالحلیم محمود، قاهره [بغداد]: دارالکتب الحدیثة و مکتبة المثنی
سلطانی، محمدعلی، (1381). تاریخ خاندان‌های حقیقت و مشاهیر متأخر اهل حق در کرمانشاه. انتشارات سها.
سلطانی، محمدعلی (1370). جغرافیای تاریخی و تاریخ مفصل کرمانشاهان، نشر سها.
شهر آیینی، سید مصطفی. (1397). در جستجوی امر قدسی (گفت‌وگوی رامین جهانبگلو با سیدحسین نصر)، ترجمه: تهران: نشر نی.
شووان، فریتهوف (1390). کتاب فصل قاموس، دفتر پنجم، تهران
صائب تبریزی، محمدعلی (۱۳۸۳)، دیوان، به کوشش محمد قهرمان، تهران: علمی و فرهنگی.
صفی زاده، صدبق (1375). کتاب‌ نامه سرانجام. تهران: کتابخانه طهوری.
صفی‌زاده، صدیق. (1361). دورۀ هفتوانه (جزوی از نامۀ مینوی سرانجام). تهران: کتابخانه طهوری.
صفی‌زاده، صدیق (مرداد و شهریور 1357). «سلطان اسحاق و آیین یارسان». در مجلۀ بررسی‌های تاریخی، ش 77، ص 129-146.
طاهری، طیب (2009). تاریخ و فلسفۀ سرانجام، اربیل: روژهلات.
عالی نژاد، سید خلیل (1376). دیوان حضرت خان الماس لرستانی.
علی‌اکبر، دهخدا (1377)، لغت‌نامه دهخدا، تهران، انتشارات: دانشگاه تهران
علیزاده، بیوک و قائمی نیک، محمدرضا (1391). در جستجوی اﻣﺮ ﻗﺪﺳﻲ: ﭼﻴﺴﺘﻲ اﻣﺮ ﻗدسی در ﻣﻴﺎن سنت‌گرایان ﺑﺎ ﺗﺄﻛﻴﺪ ﺑﺮ آرای رﻧﻪ ﮔﻨﻮن، ﻓﺮﻳﺘﻬﻮف ﺷﻮان و سیدحسین ﻧﺼر، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﻧﺪﻳﺸﻪ دﻳﻨﻲ داﻧﺸﮕﺎه ﺷﻴﺮاز، دوره 12، شماره 4، پیاپی 45، صفحات 39-64.
غنی قاسم (1387) بحث در آثار و افکار و احوال حافظ، چاپ اول، شرکت نشر کتاب هرمس.
کیانی، محسن (1389). تاریخ خانقاه در ایران، طهوری، تهران، چاپ سوم.
گراهام، آلن (1380). بینامتنیت، ترجمه پیام یزدانجو، تهران: نشر مرکز.
گنون، رنه (1389). سیطره کمیت و علائم آخر زمان، مترجم علی‌محمد کاردان، مرکز نشر دانشگاهی.
گوهرین، سیدصادق (1382) شرح اصطلاحات تصوف، چاپ اول: نشر زوار.
نصر، سیدحسین (1398). معرفت و امر قدسی، مترجم: فرزاد حاجی میرزایی. تهران. انتشارات فرزان روز.
نصر، سیدحسین (1388). معرفت و معنویت، ترجمه انشا ا... رحمتی، تهران: دفتر پژوهش و نشر سهروردی.
نصر، سیدحسین (1385). دین و نظم طبیعت، ترجمه ان‌شاءالله رحمتی. نشر نی
نصر، حسین (1379). هنر و معنویت اسلامی، نظر متفکران اسلامی درباره طبیعت، تهران، خوارزمی. پ
نصر، سید حسن. آوینی، سید محمد (1379).هنر قدس در فرهنگ ایران. هنرهای تجسمی  شماره 10، صفحه 58 الی 69.