Analyzing the components of feminist criticism in the Kurdish stories of female Analyzing the components of feminist criticism in the Kurdish stories of female Analyzing the components of feminist criticism in the Kurdish stories of female

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD student of Persian language and literature, Ilam University

2 Faculty member of Ilam University

Abstract

The feminist movement was influential in the political, social and literary fields with the aim of equality between men and women and elimination of discrimination against women. Feminist criticism is the most important aspect of feminism from the point of view of literature, which on the one hand examines the literary works of women writers who have been neglected due to the patriarchal view, and on the other hand examines the author's view of women's issues. Feminist
criticism wants to be pluralistic, therefore it takes several approaches. Kurdish women writers have surpassed men in publishing stories in the southern Kurdish language, at the same time, they have a special view on women's issues, therefore their works can be analyzed and analyzed from the perspective of feminist criticism. In this research, among the works of women writers in the southern Kurdish language, there are three works by Houze Melakat by Zahra Omidi (Ilam), Hormsghegan Genêg by Fouzia Bashart (Kurdistan) and Mashtê Khuêshi by Nasrin Babakhani (Kermanshah), in the style of women-oriented criticism and with Investigation of different approaches of feminist criticism, such as images of women, Marxist feminist criticism, and women's writing from the perspective of post-structuralists were studied. The authors of these works have expressed the oppressions and discriminations imposed on women, especially the women of the working class, by representing patriarchal stereotypical images of women. The components of women's writing from Ellen Sisko's point of view are also evident in these works.

Keywords


اسکندری شرفی، فرشاد؛ ستایش فتاحی و وحید مبارک (1399)، «نقد فمینیستی رمان این خیابان سرعت­گیر ندارد اثر مریم جهانی»، پژوهشنامه ادبیات داستانی، ش. 2، صص. 38-19.
امن­خانی، عیسی (1401). نگاهی تازه به نظریة ادبی، اصفهان: خاموش.
امیدی، زهرا (1399). هووز مڵاکەت، ایلام: باشور.
باباخانی، نسرین (1389). مشتێ خوەشی، کرماشان.
بشارت، فوزیه (1401). اشک­های یک زن، ترجمة مستوره درخشی، تهران: افراز.
پاینده، حسین (1401). نقد و نظریه­های ادبی، تهران: سمت.
تانگ، رزماری (1387). درآمدی جامع بر نظریه­های فمینیستی، ترجمة منیژه نجم عراقی، تهران: نی.
دانون، جوزفین (1397). نظریة فمینیستی، ترجمة فرزانه راجی، تهران: چشمه.
رضوانی، طاهره؛ علی دهقان و حمیدرضا فرضی (1401). «مردسالاری و موضع فمینیستی زنان در یکی از رمان­های مریم جهانی و ردپای آن در نقاشی­های ایرانی»، مطالعات هنر اسلامی، ش. 46، صص. 220-202.
ریتزر جرج (1377). نظریه­های جامعه­شناسی معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی.
سیسکو، الن (1402). سه پله بر نردبان نوشتار، ترجمة ماهان تیرماهی، تهران: ناهید.
شمیسا، سیروس (1401). نقد ادبی، تهران: میترا.
شمیم، شهلا (1399). «واکاوی رفتار با زنان از دیدگاه فمینیسم در داستان حصار و سگ­های پدرم از شیرزاد حسن»، پژوهش در هنر و علوم انسانی، ش. 31، صص. 70-59.
شوهانی، علیرضا و سارا حسینی (1400). «تحلیل گفتمان بازنمایی جنسیت در رمان غروب پروانه از بختیار علی»، متن­­پژوهی ادبی، ش.90، صص.  211-189.
صفوی، کورش (1400). آشنایی با نظریه­های نقد ادبی، تهران: علمی.
کریمی، عباس؛ وحید سبزیان­پور؛ علی سلیمی و تورج زینی­وند (1400). «بررسی گفتمان اجتماعی زنان در رمان رائحه­الورد و أنوف لاتشم و این خیابان سرعت­گیر ندارد»، ادبیات تطبیقی، ش. 44، صص. 136-107.
کشاورز، خدیجه (1401). «خوانش انتقادی نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه­های فمینیستی»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامه­های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ماهنامةعلمی، صص. 353-333.
کوش، سلینا (1396). اصول و مبانی تحلیل متون ادبی،ترجمة حسین پاینده، تهران: مروارید.
گرین، ویلفرد؛ ارل لیبر و جان ویلینگهم (1385). مبانی نقد ادبی، ترجمة فرزانه طاهری، تهران: نیلوفر.
نوروزی روشناوند، فرشید و محمد غفاری (1400). «نظریة نوشتار زنان الن سیسکو، از توهم تا واقعیت: آسیب­شناسی دریافت نوشتار زنانه در برخی پژوهش­های نظری فارسی»، نقد و نظریة ادبی، ش. 12، صص. 263-293.