واکاوی تطبیقی طرح‌واره‌های تصویری سروده‌های کودکانة فارسی و کُردی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران،

2 زبان و ادبیات فارسی ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی سنندج، ایران

3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران

چکیده

طرح‌وارة تصویری، یکی از رویکردهای معناشناختی است. در این روش، تجارب آدمی از دنیای پیرامون، ساخت‌های مفهومی را در ذهن او می‌آفریند که قابل انتقال بر سطح زبان هستند از این‌رو، تجارب ملموس و تجسم یافته در درون نظام مفهومی، منجر به تولید طرحواره‌های تصویری می‌شوند. نوشتار حاضر بر آن است با رویکردی تطبیقی برخی از فرایندها و ساخت‌های مفهومی در معنی‌شناسی شناختی را در قالب طرح‌واره‌های تصویری بررسی کند و برای این مقصود، سروده‌های کودکانة فارسی و کُردی را انتخاب کرده‌است تا نشان دهد که در ادبیات کودکانة فارسی و کُردی، ساخت‌های مفهومی چگونه به درک حوزه‌های انتزاعی در شعر کودکان کمک می‌کنند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عمدة طرح‌واره‌های تصویری در سروده‌های کودکانة فارسی و کُردی از نوع حرکتی است و دلیل آن را نیز می‌توان در مضمون سروده‌ها پیدا کرد؛ زیرا مفاهیمی همچون بازی، علم آموزی و کار، نیازمند حرکت، جنبش و فعالیت است. افزون براین، طرح‌وارة تصویری قدرتی نیز بعد از طرح‌وارة حرکتی جایگاه دوم را در سروده‌های کودکانه به خود اختصاص داده‌است. این امر نیز به خاطر رویکرد تربیتی و تعلیمی است که به کودکان آموزش داده می‌شود برای دست‌یابی به دنیای مطلوب و آرمانی باید موانع را از پیش رو بردارند. طرح‌وارة حجمی نیز حضور قابل توجّهی در سروده‌های کودکانة فارسی و کُردی دارد. حضور این طرحواره هم در راستای بیان دست‌یابی به مفاهیم انتزاعی همچون غم، آرامش، شادی و . . . در ظرف مکانی ملموس و محسوس است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A comparative study of visual schemas of Persian and Kurdish children's poems

نویسندگان [English]

  • Forozan bhramzadeh 1
  • Sharare Elhami 2
  • Reza Borzoiy 3
1 PhD student in Persian language and literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
2 Departeman persian language and literature, islamic azad university sanandaj branch
3 Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Sanandaj Branch, Islamic Azad University. Sanandaj. Iran
چکیده [English]

One of the semantic approaches is pictorial design. In this way, human experiences from the surrounding world create conceptual constructions in his mind that can be transferred to the level of language, hence, tangible and embodied experiences within the conceptual system lead to the production of image schemas. The present article aims to examine some processes and conceptual constructions in cognitive semantics in the form of visual schemas with a comparative approach, and for this purpose, it has selected Persian and Kurdish children's poems to show that in Persian and Kurdish children's literature, conceptual constructions How they help to understand abstract areas in children's poetry. The findings of the research show that most of the image schemas in Persian and Kurdish children's poems are of movement type and the reason can be found in the theme of the poems. Because concepts such as play, learning, and work require movement, movement, and activity. In addition to this, the visual design of power has taken the second place in children's poems after the movement design. This is also due to the educational and educational approach that is taught to children in order to achieve a desirable and ideal world. Volumetric design also has a significant presence in Persian and Kurdish children's poems. The presence of this scheme is in line with the expression of achieving abstract concepts such as sadness, peace, happiness and so on. . . It is in a tangible and tangible place

کلیدواژه‌ها [English]

  • comparative literature
  • children's literature
  • semantic theory
  • visual design

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 06 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 13 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1403