شکل و کارکرد راوی و زاویه‌دید در رمان آخرین انار دنیا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 عضو هیأت علمی دانشگاه سلیمانیه و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی, دانشگاه سلیمانیه، سلیمانیه، عراق.

چکیده

آخرین انار دنیا سومین رمان بختیار علی است. جذابیّت عنوان، شیوۀ روایت و پیرنگ این رمان موجب رواج و جذب مخاطبان بسیاری شده‌است. هدف ما در این پژوهش، تبیین میزان و چگونگی ابداع و نوآوری نویسنده است. بدین‌منظور با روش تحلیل محتوا و براساس مبانی روایت‌شناسی به نقد و تحلیل شیوۀ روایت، نوع راوی و زاویه‌دید در رمان آخرین انار دنیا پرداخته‌ایم. استفادۀ نویسنده از ظرفیت‌های مکتب رئالیسم جادویی برای تدوین پیرنگ تا حدودی موفق‌بوده‌است. نوآوری‌های وی در این شیوه، بیانگر ضرورت بومی‌سازی رئالیسم جادویی متناسب با حوزۀ فرهنگی منطقه است. نویسنده از زاویه‌دید واحد و راوی واحد استفاده‌نمی‌کند بلکه متناسب با موضوع و مفاهیم موردِنظر خود، راوی را تغییرمی‌دهد و از زاویه‌دیدهای متغیّر استفاده‌می‌کند. راوی، به فراز و فرود داستان مسلط ‌است و از قبل و بعد رویدادها آگاه‌ است، شخصیت‌ها را به‌فراخور یکدیگر، با شناختی که از آن‌ها دارد توصیف‌می‌کند. راوی در رمان آخرین انار دنیا، قصة رنج و سختی زندان را به‌گونه‌های مختلف تکرار‌می‌کند اما در برخی از این تکرارها، حادثه‌ای داستانی نقل‌نمی‌کند بلکه به‌عوض داستان، به توصیف و بیان شاعرانه روی‌می‌آورد. نحوۀ روایت و انتخاب راوی و زاویه‌دید رمان نسبتاً موفق ‌است هرچند نقل مطالب غیرِداستانی و استفاده از شیوۀ نقالی به‌صورت مناسبی عرضه‌‌ نشده‌‌‌‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Form and Function of the Narrator and Point of View in The Last Pomegranate of the World

نویسندگان [English]

  • Teymoor Malmir 1
  • Amin Hamaradha Mohamad Amin 2
1 Professor of Persian Language and Literature,, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran.
2 Academic Staff of University of Sulaymaniyah and PhD Candidate of Persian Language and Literature, University of Sulaymaniyah, Sulaymaniyah, Iraq.
چکیده [English]

The Last Pomegranate of the World is the third novel of Bachtyar Ali. Having an astonishing title, narrative style, and its plot made the novel to have a considerable number of readers. The aim of this study was to explicate the relative quality of innovation, that is, the novelist’s style of repetition. For this purpose, each of the elements of narrative style, type of narrator, and perspective of the novel were focused on through analyzing content and narration process of the novel. The writer was successful to a great extent in applying magic realism genre to editing the novel’s plot. In this respect, the novelist’s innovations suggest that magic realism needs to be localized to suit the region’s culture. Based on the situations and his understanding, the writer switches the narrator and, to achieve this, he takes advantage of changing perspectives to suit the new situation. Further, the narrator controls ups and downs of the fiction and well aware of the events, and praise characters based on his recognition of them. In this novel, the narrator repeats the sorrow events of torture in prison, and in some of in these repetitions, he gets benefit from poetic language. Although narrating non-fiction events was not manifested obviously, the elements of narrative style, selection of narrator, and the novel’s perspectives were dealt with successfully.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Last Pomegranate of the World
  • Bachtyar AlI
  • Magic Realism
  • Narrator
  • Point of View

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 14 مهر 1404
  • تاریخ دریافت: 28 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1402
  • تاریخ پذیرش: 14 مهر 1402