تجلیات هنر قدسی در آیین یارسان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی. سنندج. ایران

2 گروه آموزشی فلسفه هنر،واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.

3 دانشیار فلسفه، گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی، ایلام، ایران.

چکیده

هنر از ابتدای تاریخ بشر وسیله‌ای برای تجلی مادی باورها بوده است؛ لذا بارزترین تجلی‌گاه معنویت و هویت متعالی انسانی را که از دین نشأت می‌گیرد، می‌توان در لایه‌های پنهانی هنر جستجو کرد. هدف غایی و نهایی هنر قدسی، فراخوانی و یادآوری احساسات یا انتقال تأثرات نیست، بلکه هنر قدسی، رمز است و بدین علت جز وسایل ساده و اولین و اصلی، مستغنی از هر دستاویز دیگری است؛ وانگهی چیزی جز کنایه و اشاره نمی‌تواند بود؛ زیرا موضوع واقعی‌اش مالاکلام است و زبان از وصفش عاجز؛ ریشه و اصل آسمانی دارد، زیرا الگوهایش بازتاب واقعیات ماوراء عالم صوراند. هنر مقدس که زبدۀ خلقت «صنع الهی» را به زبان تمثیل تکرار و دگربار بیان یا اعاده می‌کند، نمودگار سرشت رمزی عالم است و بدین گونه روح انسان را از قید تعلق به واقعیات درشتناک و ناپایدار می‌رهاند. پژوهش حاضر با هدف «بررسی مبانی هنر (سماع و موسیقی) قدسی در آیین یارسان از دیدگاه سنت‌گرایان، با تأکید بر آرای سیدحسین نصر» با روش توصیفی-تحلیلی و به شیوۀ بینامتنی انجام شده است. هنر قدسی در آیین یارسان، در قالب‌های مختلف، از جمله سماع و موسیقی، تجلی می‌یابد. سماع، نوعی رقص دایره‌وار و به‌صورت دسته‌ جمعی است که طی مراسم «جمع» انجام می‌گیرد. دعاهای آنان همراه موسیقی از سوی ذاکران خوانده می‌شود. از موسیقی برای بیان حقایق و مفاهیم عرفانی استفاده می‌شود. تنبور، ساز اصلی آیین یارسان است و در مراسم سماع و سایر مراسم مذهبی این آیین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Manifestations of Sacred Art in Yarasan Religion

نویسندگان [English]

  • Ali Olfati 1
  • Seyed sadegh Zamani 2
  • Seyed Rahmatollah Mousavimoghadam 3
1 PhD student of Philosophy of Art, Sanandaj Branch, Islamic Azad University. Sanandaj Iran
2 Department of Philosophy of Art Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
3 Associate Professor of Philosophy, Department of Islamic Studies, Faculty of Medicine, University of Medical Sciences, Ilam, Iran.
چکیده [English]

From ancient times, art has been a tangible expression of our deepest beliefs, reflecting human spirituality and identity, often intertwined with religion. Sacred art transcends mere emotional responses, using simplicity and essentialism to hint at the ineffable. It mirrors a higher reality, symbolizing the divine in earthly forms and inviting contemplation beyond the material world. Through allegory, sacred art reconnects with the essence of creation, revealing the symbolic nature of existence and freeing the human spirit from worldly attachments. This study, employs library research and a descriptive-analytical approach with an intertextual perspective to explore the roots of sacred art in the Yaresan region, focusing on traditionalist views, particularly those of Seyyed Hossein Nasr. In Yaresan sacred practice, Sema and music play central roles. Sema involves a collective circular dance during the "jam" ceremony, accompanied by prayers and music. Music serves as a channel for conveying spiritual truths, with the tanbur as the primary instrument in both Sema and other religious rituals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sacred Art
  • Music
  • Sama
  • Yarsan Religion
  • Traditionalists
  • Seyyed Hossein Nasr